Hogyan készítsünk pattogós bassline-t?

Szintézis tippek 1. rész

Sokan gondolják, hogy az Ableton Live Operator szintetizátora csak egy játékszer, azonban aki igazán ismeri, tudja, hogy az egyszerű kezelőfelület mögött egy igen hatékony és kifinomult eszköz rejlik. Annak érdekében, hogy ezt a nagyszerű szintetizátort többen is felfedezzék maguknak, gyakorlati példákon keresztül szeretnénk megmutatni a benne rejlő lehetőségeket.

Bevezető cikkünkben egy tipikus goa trance basszushangot fogunk felépíteni.

Hanganyag: a lejátszáshoz Adobe Flash Player (9-es vagy újabb verzió) szükséges, amelynek a legfrissebb változata letölthető innen, valamint a böngészőben engedélyezni kell a JavaScriptet is.

Ez egy viszonylag egyszerű hangszín, mely tökéletesen alkalmas arra, hogy az Operator alapfunkcióit megismerjük rajta keresztül. A hangzás bemutatása során az Operator oszcillátor és szűrő szekciójának egy részét vizsgáljuk meg.

Az Operator megnyitását követően a kezelőfelület két nagyobb részből tevődik össze. Az eszköz középső része a display, míg tőle jobbra és balra a 4-4 funkció szekció (shell) található. Ha egy szekcióra kattintunk, a középső display részben megjelennek az ehhez a funkcióhoz tartozó részletes paraméterek. A baloldalon található az Operátor négy oszcillátora, míg a jobb oldalon felülről lefelé az LFO, a filter, a pitch és a globális paraméterek funkciói.

1. Hullámforma

Nyissuk meg az Operatort. Alapértelmezett beállítása egy puha, egyoszcillátoros szinusz hang.

Hanganyag: a lejátszáshoz Adobe Flash Player (9-es vagy újabb verzió) szükséges, amelynek a legfrissebb változata letölthető innen, valamint a böngészőben engedélyezni kell a JavaScriptet is.

Az Operator oszcillátorának paraméterei a középső display ablakban láthatók:

Az Envelope paraméterek (Attack, Decay, Sustain, Release, Initial, Peak) a hagyományos ADSR burkológörbének megfelelő értékek. Mind grafikusan, mind számszerűen állíthatók. Mivel a szinusz hang nem rendelkezik felharmonikusokkal, így nem igazán használható a mi esetünkben. Annak érdekében, hogy telt basszus hangot kapjunk, az oszcillátor hullámformáját állítsuk át fűrészfog jelre (Saw D):

Hanganyag: a lejátszáshoz Adobe Flash Player (9-es vagy újabb verzió) szükséges, amelynek a legfrissebb változata letölthető innen, valamint a böngészőben engedélyezni kell a JavaScriptet is.

2. Filterbeállítások

Jelenlegi hangszínünk még nem igazán felel meg egy basszushangnak. Mivel a fűrészfog jel felharmonikusokban gazdag, ezért szükséges, hogy a frekvencia tartomány felső részét levágjuk. Használjuk erre az Operator beépített filterét. Állítsunk be egy aluláteresztő szűrőt (24dB-es változatot) és adjuk meg vágási frekvenciának a 150 Hz-et:

Hanganyag: a lejátszáshoz Adobe Flash Player (9-es vagy újabb verzió) szükséges, amelynek a legfrissebb változata letölthető innen, valamint a böngészőben engedélyezni kell a JavaScriptet is.

Egy C-1 hangot lejátszva a hangzás már kezd közelíteni egy basszushangszerhez. Annak érdekében, hogy a goában oly gyakori pattogós bassline-t hozhassunk létre, szükség van még pár paraméter beállítására. A legfontosabb a filter burkológörbe helyes beállítása. Az Operator  rendelkezik a filterhez tartozó burkológörbével is. Ezt a görbét szintén a középső display részen lehet szerkeszteni.

Tipp! A filter envelope görbék meredeksége is módosítható a görbén lévő kék rombuszok segítségével, vagy az Attack melletti négyzetre kattintásra megjelenő Slope értékekkel.

Érdekes módon a burkológörbénk jelenleg nincs hatással a filterre. Ez azért van, mert külön meg kell adni, hogy a görbe milyen mértékben (%) módosítsa a vágási frekvenciát. Ezt az Envelope paraméter segítségével tudjuk megtenni.

Ha a vágási frekvencia 150Hz, a görbe Peak értéke 100%, valamint az Envelope paraméter értéke is 100%, akkor a szűrőnk vágási frekvenciája az első időpillanatban maximális lesz. Ezt követően a Decay paraméterben megadott idő alatt a vágási frekvencia leesik a Sustain és a beállított filter freq által meghatározott értékre (jelen esetben a Sustain 0% míg a Freq 150Hz, tehát 600ms után egy 150Hz-es aluláteresztő szűrőt kapunk).
Beállítva ezeket az értékeket, egy klasszikus basszus hangot kapunk.

Hanganyag: a lejátszáshoz Adobe Flash Player (9-es vagy újabb verzió) szükséges, amelynek a legfrissebb változata letölthető innen, valamint a böngészőben engedélyezni kell a JavaScriptet is.

Hogy könnyebben tudjuk a változásokat kipróbálni, készítsünk el egy egyszerű bassline-t (140BPM):

Tipp! Ha szeretnénk, hogy a velocity hatással legyen a hangerőre, menjünk vissza az oszcillátorunk paramétereihez, és állítsuk be a Vel paramétert 50%-ra.

Hanganyag: a lejátszáshoz Adobe Flash Player (9-es vagy újabb verzió) szükséges, amelynek a legfrissebb változata letölthető innen, valamint a böngészőben engedélyezni kell a JavaScriptet is.

3. Színezés

Nem túl változatos a basszusunk hangja, ezért még pár apróbb módosítást meg kell ejtenünk. Ezek közül a legfontosabb, hogy kicsit pattogósabbá tegyük a hangunkat. Csökkentsük le a filter Decay-t 400ms-ra, majd állítsuk a Filter Resonance értékét 0.7-re. Meghallgatva a bassline-t, azt tapasztaljuk, hogy még mindig sok a magas frekvencia, ezért állítsuk az Envelope értékét 50%-ra. Állítsuk be a szűrő Freq<Key paraméterét -20%-ra. Ezzel elérjük azt, hogy különböző magasságú hangok esetén a vágási frekvencia különböző legyen, így téve kicsit érdekesebbé a hangzást.

Hanganyag: a lejátszáshoz Adobe Flash Player (9-es vagy újabb verzió) szükséges, amelynek a legfrissebb változata letölthető innen, valamint a böngészőben engedélyezni kell a JavaScriptet is.

Utolsó lépésként pedig a jelenlegi mono hangunkat sztereová alakítjuk. Kapcsoljuk ki az oszcillátorhoz tartozó Phase Retrigger kapcsolót. Ennek hatására az oszcillátor „szabadon futó” lesz, tehát a note eseménynél nem mindig azonos fázisból kezdi el az oszcillálást, és ezzel kicsit véletlenszerű hatást kelt majd. Ha ezek után a Pitch shell-en szereplő Spread paramétert 1-re állítjuk, szép sztereó teret fogunk kapni a hangunkhoz:

Hanganyag: a lejátszáshoz Adobe Flash Player (9-es vagy újabb verzió) szükséges, amelynek a legfrissebb változata letölthető innen, valamint a böngészőben engedélyezni kell a JavaScriptet is.

Töltsd le az Ableton Projectet!

 

CÍMKÉK: , , ,

0 hozzászólás

Legyél te az első, aki hozzászól.

Szólj hozzá te is!