Kibelezzük a gyógyszerészt – 3. rész


Ebben a sorozatban Mongoose a.k.a. Koczák Péter mutatja meg nekünk, hogyan készítette el a Qemists Take it Back című számának remixét, amivel aztán 300-400 induló közül megnyerte az Indaba Music nemzetközi remixversenyét.

Bassline!

Az előző részben tárgyalt dobok után most a bassline jön. Az egész szám nyers karakteréhez igyekeztem igazítani a basszus sávokat is. A Vanguard nevű szintetizátort is azért választottam, mert van egy olyan „bug”-ja, hogy ritkán képes egy hangot kétszer úgyanúgy kiadni magából. Gyakran előfordul az is, hogy összekadnak a hullámformák és mégtörik (glitch-es lesz) a pattern. Az alap hang, egy fűrész, egy négyszög, és egy kombinált hullámformából áll össze:

Bassline nyers:

Hanganyag: a lejátszáshoz Adobe Flash Player (9-es vagy újabb verzió) szükséges, amelynek a legfrissebb változata letölthető innen, valamint a böngészőben engedélyezni kell a JavaScriptet is.

Az oscillátoroknál a fat és a vcs funkcióktól szó szerint zsírosabb lett a hang. Ezek nélkül nem lenne elég teste, valamint kevésbé tág sztereó képet adna ez a layer, amit később sok fölösleges munkával, plugin-nal és erőforrással kellene pótolni.

Bassline fat & vcs:

Hanganyag: a lejátszáshoz Adobe Flash Player (9-es vagy újabb verzió) szükséges, amelynek a legfrissebb változata letölthető innen, valamint a böngészőben engedélyezni kell a JavaScriptet is.

A kívánt végeredmény eléréséhez azonban még szükség van néhány beépített pluginra is. Még annó az imProban Chris.su javasolta, hogy célszerű néha a channelstip elejére és végére is tenni egy equalizert.

Így tettem most én is és kezdetnek rátettem egy elég bizarr formájú eq görbét. Az alját meg a tetejét levágtam, és kiemeltem azt a freqvenciát, amire szükségem volt, azonban még így is összeszólt a basszus a pergővel. Ezt a hibát azzal küszöböltem, ki, hogy ugyanezen az eq görbén visszavettem 198 Hz-nél a búgást és így jutott hely mindenkinek.

Az eqzás után:

Hanganyag: a lejátszáshoz Adobe Flash Player (9-es vagy újabb verzió) szükséges, amelynek a legfrissebb változata letölthető innen, valamint a böngészőben engedélyezni kell a JavaScriptet is.

Modorosan fog hangzani (viszont tényleg tükrözi a valóságot), de ennek a basszushangnak a kvintesszeciája az overdrive. Ehhez a legegyszerűbb és legprimitívebb beépített bitcrusher-t használtam, mégis óriás a különbség az előző fázis és a jelenlegi között:

Distortionnal:

Hanganyag: a lejátszáshoz Adobe Flash Player (9-es vagy újabb verzió) szükséges, amelynek a legfrissebb változata letölthető innen, valamint a böngészőben engedélyezni kell a JavaScriptet is.

A channelstirp sorában a következő az exciter és utána rögtön a fentebb említett záró equalizer. Ezeknek a lépéseknek köszönhetően kerül előtérbe a basszus magas tartománya. Az exciter is és az EQ is egy elég széles spektrumon felerősíti a magasat, így az jobban ki fog tűnni a mixből. A végleges basszus sávon van egy – a legelső részben említett – atomrobbanás szerű sidechain kopresszor, ami miatt úgy érezhetjük, hogy megbetegedett a hang, valamit az eredeti számból a gitársáv egy stab hosszúságú mintája. Az egész így hangzik egyben:

Hanganyag: a lejátszáshoz Adobe Flash Player (9-es vagy újabb verzió) szükséges, amelynek a legfrissebb változata letölthető innen, valamint a böngészőben engedélyezni kell a JavaScriptet is.

A B kör annyiban különbözik az A körtől, hogy ezt az fűrészgép szerű hangot kicseréltem egy puhább chipsoundra, valamint az eredeti szintetizátor sávból is beszúrtam egy rövidebb mintát. A puha chipsound ellentmondásokban gazdag, de mégis úgy érezhetjük, hogy „uh, vége a gépfűrészelésnek, pihenjünk egy lágy csipogással”. De ha meghallgatjuk külön a hangot, közel sem olyan pihentető: ugyanúgy van rajta kompresszor és magas kiemelés mint a fűrészelő hangoknál, de lejjebb vettem a bitrate-et, mivel kevés comodor vagy atari számítógépben volt magasabb 8 bitnél.

Chip: 

Hanganyag: a lejátszáshoz Adobe Flash Player (9-es vagy újabb verzió) szükséges, amelynek a legfrissebb változata letölthető innen, valamint a böngészőben engedélyezni kell a JavaScriptet is.

Egész:

Hanganyag: a lejátszáshoz Adobe Flash Player (9-es vagy újabb verzió) szükséges, amelynek a legfrissebb változata letölthető innen, valamint a böngészőben engedélyezni kell a JavaScriptet is.

Így már lehet hallani, hogy van értelme annak, hogy olyan magasan (181 Hz) vágtam el a subbass-t. A chipsoundnak nem volt (és nem is lehetett volna) olyan mélytartománya, hogy azt akár rásegítéssel is megállja a helyét, tehát kell egy mély frekveciájú sub, ami jól kiegészítette.

Következő rész: glitch és sampling

 

CÍMKÉK: , , , , , ,

2 hozzászólás

  1. Cavalliny szerint:

    milyen program ez?:)kellene

Szólj hozzá te is!