Ha nagyon muszáj – fejhallgatóban mixelni

A fejhallgatóban történő mixelésről, ha nagyon röviden kellene nyilatkoznunk, akkor azt a valóban rövid, jól megjegyezhető tanácsot adnánk, hogy NE. Ha ellenőrzésképpen fülesezünk, azzal nincs gond, de a teljes keverés során csak a fejhallgatóra támaszkodni igencsak félrevezető lehet. De sajnos van az úgy, hogy mire a produkció a keverés jól megérdemelt fázisába kerül, akkor épp nincs lehetőség rendes monitorokon elvégezni a munkát, pl. lehet, hogy úton vagy, gyorsan kell elkészítened a mixet, esetleg egyáltalán férsz hozzá rendes lehallgatórendszerhez. Ha időnként kénytelen vagy fejhallgatóval keverni, akkor olvass tovább, hogy megtudd, mire kell ügyelned. A Stereo Bus szedett össze néhány tanácsot.

Tisztább, szárazabb érzés
A fejhallgató elsődleges problémája, hogy túl közel vannak a fülekhez, és emiatt minden sokkal közelebbről hallatszik. Az így kilapult sztereo hangképet akaratlanul is kompenzálni akarja az ember, úgy, hogy túlságosan mélyre, szélesre próbál keverni. Az idevágó tanács, hogy a mixet tartsd szárazon, vagyis hanyagold a térbeliséget adó delay és reverb effektek használatát. Ha annyi teret adsz a zenédnek, hogy fejhallgatóban hasson természetesnek, akkor könnyen előfordulhat, hogy rendes hangszórókon egy valódi térben hallgatva, annak saját akusztikai jellemzőivel terhelve érthetetlennél válik a zenéd.

Egyszerűsíteni, egyszerűsíteni, egyszerűsíteni!
Az olyan jópofa effektek, mit a flanging vagy a phasing nagyot tudnak ütni, csak épp a hangszórón hallgatva a természetes fáziseltolódással hozzáadódásával együtt már egészen másképp érvényesülnek, mint fejhallgatón keresztül. Tartsd ezeket is a minimumon.

Bal, jobb, bal, jobb
Ez a monitorhangszórókon történő lehallgatásnál is igaz, de fejhallgatónál különösen: használd ki a teljes sztereo képet. Két pontból érkezik a hang, így három fő irány alakul ki: a bal, a jobb és a közép. Egy hang elsőre akkor üt a legnagyobbat, ha hangos, ebben az esetben pedig akkor a leghangosabb, ha teljesen balra, jobbra, vagy középre van panorámázva. Ne ess kísértésbe, nem csak ebben a három irányban van élet, használd a közbeeső tereket is!

Hagyd a dagadt ruhát másra
Ha kész vagy a keveréseddel, valaki meg fogja masterelni is, igaz? Ha nem vagy biztos benne, akkor itt van, hogy addig is mit ne csinálj. Ne vágj ki és ne is erősíts meg bizonyos frekvenciatartományokat, csak nagyon kis mértékben. A kompresszor használatát is vedd a minimumra. Az eltérő fizikai tulajdonságukból kifolyólag a fejhallgatók a legritkább esetben rendelkeznek a hangszórókéhoz hasonló frekvencia- és tranziensátviteli tulajdonságokkal, aminek következtében itt másképp hatnak ugyanazok a hangok. A fejhallgatóban hallgatva egy tranziens sokkal agresszívebben jelentkezik, aminek hallatán egyből agresszíven nyúlnánk az EQ-hoz is – fölöslegesen. Az EQ-zás, hát még a túlzott EQ-zás fáziseltolódással is jár, ami roncsolja az eredeti hang számunkra fontos tartalmát. Az EQ-hoz márpedig alapjáraton is óvatosan szabad csak hozzányúlni. Na de ha még túl is húzzuk, akkor a mastering szakembernek vissza is kell igazítania, így ez a kellemetlen hatás duplán érvényesül. Tehát bánj csínján az EQ-val és a kompresszorral. Egy jó mastering szakember egy tök normális mixből képes egész jó mixet is csinálni, csak ne vágd ki alatta a fát előre.

Végre egy pont, ahol a mennyiség is számít, nem csak a minőség
Igaz, ez megint csak igaz hangszórók esetében, de fejhallgatóknál meg főleg. Ellenőrzésként hallgasd meg minél több eszközön a mixedet. Lehet az egy, de inkább több másik fejhallgató, konyhai kisrádió, hi-fi torony, tévé, bármi, legyen egy jó öreg, fehér színű iPod fülhallgató is a csapatban.  A lényeg, hogy minél több helyen eszközön halljad, legfőképp olyanokon, amin majd a közönséged is fogja hallgatni.

CÍMKÉK: , ,

3 hozzászólás

  1. fubar szerint:

    “akkor a leghangosabb, ha teljesen balra, jobbra, vagy középre van panorámázva”
    vadöfak?

    • Chris Later szerint:

      Képzeld el magad egy szobában. Van melletted bal/jobb oldalt és előtted 3 hangszóró. Mind a 3 hangszóróból ugyanaz a zene szól egyszerre. Ezt kell megvalósítani digitálisan egy sample-lel vagy preset-tel a DAW-odban. Én így értelmezem. :D

  2. Greg szerint:

    Sziasztok!

    Egyébként fejhallgató terén tudtok ajánlani valami “belépő/haladó” szintűt ajánlani?

    Köszi! Üdv!

Szólj hozzá te is!